Gastrit Korunma Yolları Nelerdir?
20 Temmuz 2024

Gastrit Korunma Yolları Nelerdir?

Gastrit Korunma Yolları

Gastrit korunma yolları arasında uzmanların en çok vurguladığı nokta, az fakat sık yemek yemektir. Aşırı yemek, mide asidinin salgılanma miktarını artırır ve bu durum midede yanma şikâyetine yol açar. Özellikle geceleri yemek yememeye özen gösterilmelidir, çünkü mide gece dinlenir. Yemek yendiğinde sindirim devam eder ve bu da midenin yorulmasına, hazımsızlık ve reflüye neden olabilir. Yemek ile uyku arasında en az 3 saat olmalıdır. Küçük lokmalar sindirimi kolaylaştırırken midede ağırlık hissini azaltır. Besinlerin mümkün olduğunca fazla çiğnenerek yutulması da şişkinlik şikâyetini giderir. Çok sıcak veya çok soğuk besinlerden uzak durulmalı, hızlı yemek yeme ve ayakta yemek yeme alışkanlıklarından vazgeçilmelidir. Ayrıca yemeklerden sonra egzersiz yapılması veya yatmak, mide suyunun yemek borusuna kaçmasına neden olabilir. Bu da asidik yapıya sahip olan mide sıvısının yemek borusuna hasar vermesine yol açabilir. Kafeinli içecekler, portakal suyu ve gazlı içecekler de gastrite neden olan faktörler arasındadır.

Gastrit Korunmak İçin Uzak Durulması Gerekenler

  • Aşırı yağlı yiyecekler mideyi yorar ve hazmı zorlaştırır. Kızartma gibi gıdalar tüketilmemelidir.
  • Fazla yemek yemek mide kapasitesini zorlar.
  • Soğan mide öz suyunu artırır ve bu da mide duvarlarına zarar verir.
  • Çikolatadan uzak durulmalıdır. Çikolata içindeki yağ ve kafein mide şikâyetlerini artırır ve yanmalara neden olur.

Gastrit Nedir?

Gastrit, mide iç duvarlarında bulunan zarın farklı nedenlerle iltihaplanmasıyla gelişen bir durumdur. Yetişkinlerde sıkça görülen bu rahatsızlık, yaygın olarak karşılaşılan bir hastalıktır. Tedavisi basit olmasına rağmen, tedavi süresince ve sonrasında hastaların içecek ve yemeklerine dikkat etmesi gerekir. Aksi halde hastalık yeniden nükseder. Devam eden ve tedavi edilmeyen gastrit rahatsızlığı ileri aşamada ülserlere neden olabilir ve mide yaraları görülmeye başlanır.

Gastritin en büyük nedeni beslenme alışkanlıklarındaki yanlışlıklardır. Bununla birlikte sigara ve alkol tüketimi gastrit oluşumundaki en büyük faktörler arasındadır. Bu maddeler doğrudan mide zarının tahriş olmasına, mide asidinin artmasına ve hastalığın ilerlemesine neden olur. Ayrıca aşırı stres de mide suyu asit miktarını artırır. Stresten uzak durmak, rahatsızlığın getirdiği şikâyetlerin azalmasını sağlar. Sürekli kullanılan aspirin ve romatizma ağrılarına karşı kullanılan ağrı kesiciler de gastrite neden olabilir. Kronikleşen gastrit belirti vermeden ilerler. İltihap uzun sürede devam ederken mide ağrısı, getirme, kusma ve mide bulantısı bu durumda kendini göstermeye başlar. Ani gelişen akut gastritte yanma ve ağrı gözlemlenir. Kişinin karnı acıktıkça şikâyetleri artar. Kronik gastritte olduğu gibi akut gastritte de bulantı ve kusma görülmektedir.

Gastrit Korunma Yolları

  • Uzun süreler aç kalınmamaya dikkat edilmelidir. Mide aç kaldığında salgılanan öz suyu mide duvarlarına zarar verir. Bu nedenle sabahları mutlaka kahvaltı yapılmalıdır.
  • Sindirimi zor besinlerin sürekli kullanılmamasına dikkat edilmelidir. Özellikle diyet programlarında sürekli olarak sebze yenmesi mideye olumsuz etkiler bırakabilir.
  • Gastriti engellemek için sabahları ılık olarak bir bardak su içilmelidir. Ilık su mideyi rahatlatır.
  • Gıdalar aşırı sıcak ve aşırı soğuk olarak tüketilmemelidir.
  • Az yağlı protein içeren gıdalar tüketilmelidir. Proteinlerin enerji verme özelliği kadar doku hasarlarını onarma özelliği bulunur. Gastritten korunmak için mide zarının onarılmasını sağlayan proteinlerin yağsız et, tavuk, az yağlı süt ve yoğurt tüketilmesi faydalı olacaktır.
  • Gastritten koruyan bir diğer şey ise flavonoid içeren yiyeceklerdir. Parlak renkli olarak adlandırılan meyve ve sebzeler gastritin negatif etkilerini ortadan kaldırma özelliğine sahiptir. Elma, kiraz, biber, kereviz ve kızılcık flavonoid içeren gıdalardandır.
  • Koyu yeşil yapraklı sebzeler de gastrit şikâyetlerini azaltmaktadır. Bu sebzelerde bulunan A, K ve C vitaminleri ile demir, folat ve kalsiyum içerdiğinden gastrite karşı oldukça faydalıdır.
  • Probiyotik içeren besinler de gastrit şikâyetlerini gidermektedir. Probiyotikler, gastrite neden olan bakterilerin üremesini engeller. Bu rahatsızlığı yaşayan kişiler dilerlerse yoğurt ve kefir gibi gıdaları direkt tüketebilir ya da kapsül formunda vücuda alabilir.
  • Sindirimi kolay olan gıdalar makarna, haşlanmış pirinç lapası, pişmiş sebze ve az yağlı çorbalar gibi besinlerdir. Bu besinler mideyi yormaz ve mide zarına zarar vermez.

Sizden Gelen Sorular / Yorumlar

İlk soruyu siz sormak istermisiniz?

Soru Sor / Yorum Yap

şifre

Çok Okunanlar

Haber Bülteni

Popüler İçerik

Gastrit Belirtileri Nelerdir?

Gastrit Belirtileri Nelerdir?

Gastrit Korunma Yolları Nelerdir?

Gastrit Korunma Yolları Nelerdir?

Eritematöz Gastrit Belirtileri ve Tedavisi

Eritematöz Gastrit Belirtileri ve Tedavisi

Gastrit Bitkisel Tedavi

Gastrit Bitkisel Tedavi

Gastrit Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Gastrit Tedavi Yöntemleri Nelerdir?